maandag 13 december 2010

Stijgende lijnen

Alle herbegin is moeilijk...

Reva

Zo langzaam mogelijk naar beneden lopen. Langzaam hardlopen eigenlijk, een ingewikkelde formule. Uiteindelijk blijkt naar beneden wandelen dan ook logischer. In de gebruiksaanwijzing van mevrouw de dokter staat dat de eerste hernieuwde loopmeters strak en glad moeten zijn. Over water zeker. Maar er is in de buurt even geen geschikt loopwater. Bergop gaat beter. Bergop drukt op een ander deel van de knie, is hiermee bewezen.

Revalidatieloopjes. Een drama, zou ik weken geleden bedenken, vermoed ik. Nu blijken ze eigenlijk wel interessant. Ik denk aan hardloopschema’s om te komen van een wandelaar naar een halfuur doorloper. Daar ben ik deze dagen ook min of meer mee bezig. Na een half uur ben ik bijna 5 kilometer verder. Het einde van mijn schema. Niet dat ik een schema heb, maar mijn knie geeft aan dat het weer even mooi is geweest. Tijd om een stukje te wandelen.

Na het eerste tussenwandelingetje kan het wel weer wat harder tot aan een steil stuk dwars door het bos. Han en Nicole zijn er vandoor. Dit soort revalidatieprocessen verlopen het best alleen natuurlijk. Weer op het asfalt aangekomen valt het me op hoe steil alles naar beneden loopt in deze omgeving. Daar sta je normaal niet zo bij stil eigenlijk. Zelfs wandelen wil hier niet echt op een prettige manier. Ik draai de zaken eens om in zoektocht naar pijnvrij voortbewegen en loop een meter of honderd achterstevoren naar beneden. Dat gaat makkelijker, maar de angst om achterover te kukelen maakt het er niet fijner op. Zijwaarts huppelen dan. Ook geen succes. Dan toch maar weer wandelen. Het wordt een boeiend bewegingsonderzoek.

Het lijf is inmiddels wakkergeschud. Het hart wil pompen, ik durf alleen niet zo goed. Het holle weggetje bij Crupet naar boven over de losse keienzooi. Kort maar krachtig. Lekker even hard uithalen. Boven ben ik moe. Het is duidelijk dat de knie wel weer klaar is voor vandaag. Nog een kilometer of vijf naar huis. Een aardige cooling down wandeling. Bijna thuis lukt het dan nog een kilometer in een hogere versnelling.

Revalidatieloopje drie bezegelt een opgaande lijn. De volgende try out wordt een uurtje non stop lopen in duinse omgeving. Hoop dat het onderstel dat dan trekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten