vrijdag 28 januari 2011

Frozen mud

Net als in de film...

Rode Zwaan
Zestig ton oud treinstaal blokkeert ons pad. We klunen langs de oude dieselloc en worden begroet door twee bekenden, die op de spoorbrug aan het werk zijn.

Nicole heeft al voor vertrek een gat geslagen in de voorraad winegums. Het parcours is hard en onberekenbaar: Het vocht van twee weken geleden is nog niet helemaal weg, het is een modderfestijn, grotendeels bevroren. Ik voel mijn enkel weer na de eerste bevroren hobbelpassages, en ook mijn knie herinnert zich Olne, maanden geleden alweer… geen dag voor afstanden, meer voor hellende vlakken. Vandaag wat hoogtemeters in de buurt maken dan maar.

Mooi. Vernatte, wat klooien rondom Tricointe, de brug over de Bocq in het dal en dan de Gayolle. Over het asfalt, minus de finale. Nicole trekt het allemaal. Niet te snel, maar het blijft stug doorgaan. De bloedverdunners doen wonderen. Dan terug naar Bauche licht afdalend, de Bocq weer over. Nicole slaat af, huiswaarts. Ik kijk of de zigzag van Vivaqua nog wil, wissel mijn steunzolen bij het pomphuisje en loop hard door naar Durnal. Ik heb nog wat energie, merk ik. Door dan maar. Na een kilometer saai asfalt rechtsaf kniepijnrecht naar beneden, naar Chansin, waar ik de Bocq voor de derde keer kruis. Nog eentje dan, om het af te leren? Dat geren moet natuurlijk niet te leuk gaan worden.

Ik heb per ongeluk een paar erg mooie stukken parcours aan elkaar gekoppeld, maar het is tijd om er een eind aan te gaan breien. In de finale probeer ik heel stoer de andere kant het plateau op te rennen. Voor de sport via het ellendigste geitenpad in de omgeving. Een brug te ver. Ik capituleer en hijg mijn longen uit over de strook rotsige steen die het pad vormt. Alles steekt en protesteert. Ik begrijp het teken, denk ik. Het was wat ruig allemaal. Rustig aan huppel ik verder de berg over naar huis. En bij het station besluit ik dat rustig uitlopen er vandaag ook bij hoort. Een soort van spierpijn voor de kachel…

En toch klopt het allemaal wel weer. Ik voel me de ontbrekende Rode Zwaan uit het Zwanenmeer….

http://www.runmap.net/route/805611

Geen opmerkingen:

Een reactie posten